LookZ BlogZ

Alles wat je altijd al wilde weten!

4 HANDIGE TIPS OM JE HAAR TE VERZORGEN TIJDENS EN NA HET SPORTEN.

Daar komt het dan…..Sporten heeft een zeer positief effect op de haargroei. Een verbeterde bloedcirculatie zorgt er namelijk voor dat de haarzakjes worden voorzien van de juiste hoeveelheid voedingstoffen en zuurstof. Hierdoor kan het haar optimaal  groeien. Door afvoer van afvalstoffen door middel van verbeterde bloeddoorstroming en zweet kunnen de natuurlijke oliën op je hoofdhuid vrij van afvalstoffen worden geproduceerd. Hierdoor blijft de hoofdhuid gezond waardoor de haarzakjes in een gezonde omgeving, mooi en sterk haar kunnen produceren.

Dus werk aan de winkel. Bewegen! Hieronder vind je een aantal tips om ervoor te zorgen dat je haar er mooi en gezond uitziet tijdens het sporten en hoe dat je het haar na het sporten, met al die extra douchebeurten,  zo goed mogelijk verzorgd.


Tijdens het sporten

Het belangrijkste tijdens het sporten is om ervoor te zorgen dat je haar niet in de weg zit. Dat is niet alleen handig voor het sporten zelf, maar het zorgt er ook voor dat je haar in model blijft. Behandel het maar net zoals je het beschermd tegen weer en wind, ook dan is het goed om je haar te beschermen.

Draag een beschermende haarstijl

Elke haarstijl waarmee je je haar omhoog kunt houden is een goede keuze. Maak gebruik van je favoriete beschermende haarstijl. Een knotje, één of meerdere vlechten enz enz. Zorg er in ieder geval voor dat de gekozen haarstijl je de mogelijkheid geeft om het haar bij elkaar te houden.

Draag bijvoorbeeld een haarband

Om je haarlijn te bedekken, zou je bijvoorbeeld een haarband kunnen dragen. Zo worden de fijne haartjes rondom je haarlijn beschermd en blijven ze mooi op hun plaats. Daarnaast neemt de haarband ook zweet op waardoor je haar met minder lang met zweet in contact komt.


Tips voor haarverzorging na het sporten

Zweet bestaat uit water, afvalstoffen en zouten. Naast het verwijderen van afvalstoffen, is het ook belangrijk om de zouten te verwijderen. De zouten drogen je haar uit. Procentueel gezien blijft er een grotere hoeveelheid zout achter op je hoofd en in je haar. Het water verdampt en het zout blijft achter. Weg ermee dus.


Reinig je hoofdhuid en haar.

Te is nooit goed dus te vaak haren wassen ook niet. We begrijpen als geen ander dat je na je sportmoment verlangt naar een heerlijk douchemoment. Tja als je dan 7 dagen in de week sport en je hebt niet voldoende aan het enkel spoelen met water, dan moet je toch echt gaan kijken wat het beste van het slechtste is.  We kunnen het niet vaak genoeg zeggen maar kies a.u.b. voor  een shampoo op natuurlijke basis. Deze zijn fosfaat en silicone vrij. We hebben hier uitgebreid aandacht aan besteed in een eerdere LookZ BlogZ. Doe er je voordeel mee.

Verzorg je haar

Na het reinigen van je haar, is het natuurlijk tijd om het wat verzorging te geven. De manier waarop je haar verzorgd moet worden en met welk product is afhankelijk van verschillende factoren zoals de structuur van je haar, de lengte van je haar en de gezondheid van je haar. Heb je kort en gezond haar en wil je dit graag gezond houden dan zou je er voor kunnen kiezen om je haar na het wassen te verzorgen met bijvoorbeeld een conditioner uit de Dede serie van Davines. Deze conditioner is gemaakt van extract van rode Selderij, volledig natuurlijk en ideaal voor frequent gebruik. Heb je lang en minder gezond haar of zelfs beschadigd haar dan is het aan te raden om je haar na het wassen te verzorgen met bijvoorbeeld een conditioner uit de Nunu serie van Davines. Dit betreft een conditioner met extract van Tomaat. Zoals alle producten van Davines is ook deze volledig op natuurlijke basis en dus zeer geschikt voor frequent gebruik.

Zoals in een eerdere LookZ BlogZ omschreven is het doel van een conditioner het sluiten van de haarschubben. Hierna is je haar weer opgewassen tegen invloeden van buitenaf. De regel zou dus eigenlijk moeten zijn; na het wassen ALTIJD conditioner.

Gebruik het liefst een losse Shampoo en Conditioner. Ik hoor het jullie al denken “ja dat is lekker voor de portemonnee!” Is dat zo? In een eerdere LookZ blogZ hebben we hier uitgebreid over geschreven. Doe het geen wat het beste bij jou past.  Om zwaar beschadigd haar nog extra aan te pakken zou je gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld een masker maar daar gaan we in een andere LookZ BlogZ verder op in.


Conclusie:

Als je veel sport moet je veel douchen. Je haar is er niet voor gemaakt om elke dag met shampoo gewassen te worden. Toch kun je hier als sport fanaat niet onderuit. Er zijn genoeg mogelijkheden om ondanks de vele douchebeurten je haar gezond te houden. Geef je haar de extra verzorging die het verdiend en belangrijker nog die het nodig heeft.

Succes met jouw sport LookZ!